Sparesuksess vil erobre det norske markedet

Sparing skal bli stas, sier Norgessjef.

– Sier du sparing til noen, er det første de tenker på egen privatøkonomi og angst. De som er aller mest stresset over økonomien sin er folk under 35. Dette har vi lyst til å gjøre noe med, forteller daglig leder for spareappen Dreams, Henrik Rosvall.

Finansbransjen oppleves ikke å være mye til hjelp: Kun 19 % av forbrukere føler at banken deres forstår de finansielle behovene og målene deres. 90 % beskriver forholdet sitt til banken som rent transaksjonelt. (Kilde: Cognizant).

– Hovedproblemet til bankene er at de ikke klarer å engasjere kundene sine. De er oppbygget av jurister og økonomer, som prater et teknokratisk språk, sier Norgessjefen i Dreams, Øystein W. Høie.

– Jeg vil se solnedgangen på Bali. Banken min vil prate om rentemarginen på pengemarkeds-kontoene deres. Det er klart at vi ikke er helt på bølgelengde.

Det er i dette gapet Dreams vil posisjonere seg.

Folk skjønner at de må forholde seg til penger, problemet er at de unngår det så lenge de bare kan. Med Dreams ønsker vi å gi kundene økonomisk selvtillit, og lære dem at sparing ikke er vanskelig og slitsomt. Og at du kan gjøre det på en måte som ikke krever så mye av deg.

Har et eget forskerteam

For å lykkes har Dreams satt sammen sitt eget forskningsteam, som jobber med å forstå hvordan vi håndterer penger og økonomiske avgjørelser.

– Hjernen vår favoriserer kortsiktige gevinster, og det gjør at vi sliter med å oppnå målene våre, enten det er å trene oftere, spise sunnere eller spare mer. Men ny forskning har gitt oss mange gode teknikker for å overvinne egne uvaner, forteller forskningssjef for Dreams og forfatteren av boken “Hjärnkontroll på pengerna”, Elin Helander.

De fleste har utgifter som ikke gir mye glede i hverdagen. Det kan for eksempel være at du pleier å kjøpe en kaffe latte på vei til jobb, selv om du har gratis kaffe på jobben.

Hver gang du lar være å bruke penger, setter du dem inn på sparekontoen til reisen din. På den måten har du omdisponert pengene, på en måte som er mye mer motiverende enn å spare for å spare.

I appen Dreams får du over 50 slike “sparehacks”, alt fra små ting som å skru av lyset om natten, til store ting som å ta kollektivt til jobb eller slutte å snuse. For å motivere deg, brukes blant annet mekanismer fra dataspill, psykologi og atferdsøkonomi.

Fokuserer på bærekraft

I første omgang vil Dreams bedre nordmenns privatøkonomi ved å hjelpe dem å kutte unødvendig forbruk, og sette pengene inn på målrettet sparing i stedet.

– Vi lever i en tid med et intenst kjøpepress, og et overforbruk som i stor grad er finansiert av lånte penger fra bankene. Det er ikke bærekraftig for den enkelte, og vi tror ikke at det i lengden er bærekraftig for landet heller.

Nordmenn har nå 90 milliarder kroner utestående i forbrukslån, en økning på 15 prosent på ett år. (Kilde: Finanstilsynet) Forbrukerombudet opplever at markedsføringen av kortsiktig kreditt har blitt stadig mer aggressiv de siste årene. Dreams tar avstand fra slike grep.

– Vi ønsker å hjelpe nordmenn å gjøre drømmene sine til virkelighet, uten å måtte ty til kortsiktige løsninger. Det gjør vi ved å lære dem å spare.

I partnerskap med Storebrand

Lanseringen av Dreams skjer i samarbeid med pensjons- og sparegiganten Storebrand, som vil håndtere sparepengene for norske kunder.

– Dreams representerer en spennende digital tjeneste for økt sparing ved å redusere forbruk. Som ledende aktør for sparing og pensjon er det å etablere gode sparevaner for våre kunder viktig for oss. Dreams har oppnådd imponerende resultater i det svenske markedet, og vi er meget glad for at vi nå kan tilby Dreams tilpasset det norske markedet, forteller konserndirektør i Storebrand, Jostein Chr. Dalland.

Aksjefond kommer i 2018

I første omgang satser Dreams på kortsiktig sparing, men selskapet tilbyr allerede langsiktig sparing i aksjefond i Sverige. Dette vil komme på det norske markedet i løpet av 2018.

For å bruke Dreams må du være fylt 15 år og ha BankID. Appen kan lastes ned på www.getdreams.com

Dreams Sustainable AB, Kungstensgatan 21 A, 113 57 Stockholm, Sweden, e-post hello@getdreams.com , Sw. registration number: 559347-5535, CEO Konstantin Lezhnin