Little Jinder hjälpte appanvändare spara halv miljon

Little Jinder har tagit Sverige med storm under hösten. Med sitt nya album har popstjärnan varit på en bejublad turné, lanserat podden Living the Dream och dessutom lyckats hjälpa användare av appen Dreams att spara en halv miljon kronor – ‘Heeeeelt sjukt’, säger Josefine.

Little Jinder är inte känd för att vara bäst i Sverige på pengar. Tvärtom gjorde hennes månatliga taxiutgifter stora rubriker för något år sedan. Ändå fick hon i uppdrag av fintechbolaget Dreams att hjälpa deras användare spara.

– ‘Det är faktiskt helt sjukt att jag har hjälpt folk att spara. Och att jag själv har lyckats spara pengar för första gången nånsin. Det går!’, säger Josefine Jinder.

Under fem veckor sparade fler än 600 användare som aktiverat sparfunktionen “Spara med Little Jinder” i sin Dreamsapp en halv miljon kronor. Varje vecka röstades en sparutmaning fram och klarade Josefine utmaningen, sparades 200 kronor automatiskt.

– ‘I reklam används kändisar för att vi ska identifiera oss med ett märke eller vilja köpa en produkt. Men när banker försöker inspirera till sparande tar de in torra ekonomer. Vi engagerar människor att spara genom att använda förebilder och funktioner som man både vill och kan identifiera sig med. ‘Spara med Little Jinder’ är ett exempel som fått våra användare att aktivt vilja spara mer’, säger Stina Söderqvist, hjärnforskare på Dreams.

Kampanjen, som pågått under fem veckor, har också manifesterats i podcasten ‘Living the Dream’ där Josefine snackat musik, turnéliv och sparande med artistkollegor som Markus Krunegård och Howlin’ Pelle Almqvist. Det var första gången Dreams och Little Jinder gjorde något liknande, men inte sista gången.

– ‘Josefine är, som de flesta av oss, mest intresserad av det hon tycker är kul att göra. Nu har hon lyckats spara för första gången i sitt liv och samtidigt fått våra användare att också göra det. Tillsammans visar de att oavsett vem eller hur du är, kan du spara med Dreams. Vi har fått jättefin respons på kampanjen och jag kan lova att det här bara början för oss när det gäller den här typen av samarbeten’, säger Joakim Jörlander, marknadschef på Dreams.

Sista avsnittet av Little Jinders turnépodcast Living the Dream släppstes fredag 20 december och kan även höras på landningssidan sparamedlittlejinder.se.