Kakan, Brita Zackari och Happy i gemensamt upprop: Skippa Black Friday

Det är fintechbolaget Dreams som tillsammans med intresseorganisationen Medveten Konsumtion och kända profiler som Kakan Hermansson, Brita Zackari och Happy Jankell ifrågasätter köphetsen kring Black Friday. Istället vill man uppmana svenska och norska konsumenter att prioritera det man tycker är viktigt på riktigt.

Den konsumtionshets som peakar nu är inte förenlig men klimathotets lösning, det går inte att shoppa oss till en hel och ren planet. Jag lägger mina kronor på att köpa en sommarstuga om några år istället. Vill verkligen uppmuntra det här med att följa din dröm’ säger Kakan Hermansson, konstnär, bloggare och medieprofil om kampanjen tillsammans med Dreams.

Förra året Black Friday-handlade svenskarna för 5,3 miljarder och redan nu förutspår Pricerunner att e-handeln under årets upplaga kommer öka med 20%. Samtidigt visar siffror från andra undersökningar att vi känner allt mer press att handla. Så pass att en av tre köper saker de redan har, bara för att det är billigt.

Vår hjärna är programmerad att söka snabba belöningar, och vad är snabbare än rea? Det är lätt att ryckas med och plötsligt har man köpt massa saker utan att riktigt veta varför. Tillsammans med Kakan, Brita och Portionen under tian, samt ett gäng andra profiler vill vi påminna folk att det kan finnas viktigare saker att prioritera i livet, som är värt att spara till’ säger Elin Helander, forskningschef på Dreams.

Dreams kampanj, som man bland annat kan ses på sociala medier, i lokaltrafiken i Stockholm och Oslo samt i kända svenska och norska influencers instagram och bloggar stämmer också överens med beteenden man ser bland sina egna användare. I en kundundersökning uppgav 94% av de tillfrågade att de skulle spara istället för att spendera sina pengar under Black Friday.

Dreams är ett svenskt fintechbolag som startades 2016. Appen använder en unik metodik baserad på beteendevetenskap för att göra det enkelt och roligt för alla att spara och investera pengar, så att de kan uppfylla sina drömmar. Idag har Dreams över 250 000 användare i Sverige och Norge.

Profiler som är med i uppropet, i urval:

Kakan Hermansson

Brita Zackari

Portionen under tian

Little Jinder

Happy Jankell

Therese Zätterqvist

Hampus Marcussen

Bim Eriksson

Fakta kring Black Friday:

Förra året handlade svenskarna 5,3 miljarder

3 av 5 känner press att handla på Black Friday