Innan veckans slut har 1 av 6 gjort Black Friday-köp de ångrar

På fredag är det Black Friday och handeln är redan igång. Statistik visar att tre av fem känner sig pressade att handla och en av sex kommer att köpa saker de sedan ångrar. Men vad vill du? Men när Dreams gjorde en undersökning bland sina användare visade det sig att 94% hellre sparar än spenderar pengar i November.

Fenomen som Singles Day, Black Friday och Cyber Monday har gjort november till en shoppingmånad och färsk statistik visar att vi som konsumenter känner oss pressade att handla. Så pass att 33% köper saker de redan har, bara för att det är billigt.

‘Det är lätt att ryckas med i konsumtionshetsen som råder just nu. Helt plötsligt står man där med tre 40-kiloshantlar och en överdimensionerad saftblandare under armen och vet inte riktigt varför. Vi vill vara en motkraft till det och påminna folk att det kan finnas viktigare saker att prioritera i livet, som är värt att spara till’ säger Joakim Jörlander, marknadschef på Dreams.

Dreams kundundersökning visar på en stor skillnad mot hur det ser ut i landet i övrigt. Förra året handlade var tredje svensk på Black Friday, till en totalsumma av 5,3 miljarder. Av dem spenderades 900 miljoner på saker man sedan ångrade att man köpt.

I kampanjen, där man även kan se svensk och internationell statistik kring Black Friday, har Dreams listat de tio vanligaste sakerna folk ångrar att de köpt, och tagit fram motsvarande sparfunktioner. På så sätt kan användaren med ett enkelt val prioritera sina drömmar framför prylar de kanske ändå skulle ångra att de köpt.

Vår hjärna är byggd för att söka snabba belöningar, vilket gör oss känsliga för rea-erbjudanden. Men att ha en dröm, något du verkligen vill använda dina pengar till, ger oss en motståndskraft som gör det lätt att stå emot frestelsen i onödiga köp’, säger Elin Helander, kognitionsvetare och forskningschef på Dreams.

Dreams är ett svenskt fintechbolag som startades 2016. Appen använder en unik metodik baserad på beteendevetenskap för att göra det enkelt och roligt för alla att spara och investera pengar, så att de kan uppfylla sina drömmar. Idag har Dreams över 250 000 användare i Sverige och Norge.

Köpen vi ångrar mest:

1. Kläder