En rapport om svenskars skuldsättning och finansiella välbefinnande

1 av 3 svenskar kommer att skuldsätta sig under Black Friday-helgen – köpfesten har kommit att ha en inverkan på svenskarnas skuldsättning och finansiella välbefinnande, visar en ny rapport från Dreams forskningsinstitut, Dreams Institute

På fredag den 27 november är det återigen dags för Black Friday, en helg när hälften av svenskarna slår till på lockande erbjudanden och rabatterade priser. Covid-19 bromsar inte svenskarnas önskan att shoppa och hela 1 av 3 svenskar planerar att handla för lånade pengar. Vi vet att många idag sparar till ett nytt hem, en bil eller pension. Det är ofta sådana långsiktiga mål som drabbas när kreditkortet går varmt till helgen. Det visar en ny undersökning från forskningsinstitutet Dreams Institute.

Att shoppa nu och betala sen har aldrig varit lättare, och människans hjärna älskar snabba belöningar. Black Friday är en helg som får oss att känna oss smarta, för att vi kan handla saker till ett billigare pris. Men vi känner oss ofta också stressade och skäms till och med för våra beteenden under rea-helgen. Enligt undersökningen känner så många som 1 av 4 att Black Friday genererar negativa känslor, och enligt en kartläggning av Finansinspektionen och Konsumentverket är det just fakturaköpen via online-handeln som dominerar köpen som hamnar hos inkasso.

Tillfälliga erbjudanden får oss att agera impulsivt och att handla för lånade pengar fastän vi har egna. Våra långsiktiga mål får lida medan våra kortsiktiga kickar. Därmed exponerar vi oss för en onödig risk att få betalningsanmärkningar vilket inte verkar tas med i beräkningen av att handla smart, säger Elin Helander, grundare och VD på Dreams Institute.

Drygt 1 av 5 ångrar dessutom köp de gör under Black Friday. Färgglada kampanjer fångar vår uppmärksamhet och tidsbegränsade erbjudanden får oss att agera snabbt. Varannan svensk uppger att Black Friday ökar deras lust att handla, och undersökningen visar att vi dessutom upplever alla erbjudanden positiva för vår privatekonomi. Något som sällan kommer att synas på sparkontot. Undersökningen visar också oroväckande fakta att de som redan har varit hos Inkasso är mer benägna att skuldsätta sig igen, av dem kommer 40% handla på faktura i år. Även de med mer pengar är benägna att skuldsätta sig och låna. Har vi inte pengar att konsumera så lånar vi pengar, men även när vi har pengar så ska vi låna.

Kreditkort kan ha sina fördelar, till exempel för att skydda sig mot bedragare online eller för att tjäna poäng och andra fördelar. Men den stora risken är att du köper sådant du inte behöver, för pengar som du inte alls har, fortsätter Elin.

Det står klart att det är en oroväckande spiral vi ser för svenskarnas konsumentlån och skulder. En ökande skuldsättning innebär inte bara en personlig tragedi för individen psykiskt och fysiskt, utan i slutändan också stora påfrestningar på det omgivande samhället och det ekonomiska systemet.

Sex snabba tips för att shoppa smartare under Black Friday

1. Köp det du faktiskt behöver när det är rea, istället för att köpa det du inte behöver bara för att det är rea.

2. Bestäm på förhand vad det är du behöver.

3. Stanna upp och tänk innan du trycker på köp.

4. Handla för pengar du har, undvik att låna pengar.

5.
Undvik att handla under stress. Tillfälliga erbjudanden får oss att känna oss stressade och ta snabba beslut.

6. Sätt in pengarna du sparar på erbjudanden på ett sparkonto. Det är lätt hänt att vi konsumerar fler varor istället.

Mer om svenskarnas skuldberg av konsumtionslån:

Mycket tyder på att konsumentkrediter (lån utan säkerhet) spelar en allt viktigare roll som en orsaksfaktor bakom skuldproblemen i privata hushåll. Konsumentkrediter står idag för 20% av hushållens totala lånestock, och för så mycket som 50% av hushållens samlade skuldbetalningar. Sedan 2017 har det totala skuldberget för konsumtionslån mer än fördubblats och antalet skulder kopplat till just konsumtion ökar. Under första halvan av 2020 ansökte drygt 15 000 personer om skuldsanering – en ökning med 41 procent. Av de som har ansökt om skuldsanering de senaste åren har den största ökningen skett hos unga i åldrarna 18–34 år

Mer om Dreams Institute:

Dreams Institute är ett forskningsinitiativ med syfte att sprida kunskap om viktiga ämnen som berör svenskarnas privatekonomi. Vår mission är att öka medvetenheten om hur våra beteenden och ekonomi hänger ihop, och därmed minska finansiell ångest och höja människors ekonomiska trygghet — med andra ord öka det finansiella välmåendet.

Åtta tips för hur du undviker konsumentkrediter och istället bygger en trygg privatekonomi

1. Handla inte för pengar du inte har

Det absolut bästa sättet att undvika att hamna hos inkasso eller Kronofogden är att inte handla för lånade pengar. Just fakturaköp på små summor är vanliga fall som går vidare till inkasso och Kronofogden.

2. Spara till en buffert

För att undvika att behöva ta lån är det bra att ha en buffert, en liten summa pengar sparade som ligger lättillgängliga på ett sparkonto. En buffert behöver inte bara användas när viktiga saker i hemmet går sönder, utan man kan också ha en “kul-buffert” en summa pengar sparade till när något kul dyker upp.

3. Ha ett pågående sparande, även ett litet sparande har betydelse

Att spara ihop till 9000 kr kan kännas som en stor utmaning för vissa. Däremot känns det betydligt lättare att spara 25 kr om dagen, och efter ett år har man drygt 9000 kr. Att kunna spara undan några kronor här och där räcker för att få ihop ett bra sparande.

4. Var medveten om sociala normers påverkan

Vad andra människor gör eller inte gör påverka vad vi själva anser vara normalt. Just nu pågår en normalisering av att låna pengar till konsumtion. Bara för att det är enkelt att låna pengar behöver man inte göra det. Fundera på varför det har blivit så enkelt att låna, är det verkligen för vårt bästa eller för företagets bästa?

5. Undvik impulsiva köp

Impulsiva beslut får oss att köpa saker vi egentligen inte vill ha eller behöver. Det gör att vi spenderar pengar helt i onödan. Ett sätt att undvika att vara impulsiv är att ha som rutin att sova på saken innan man köper något fint man såg.

6. Undvik att handla under stress

Dagar som Black Friday får oss att uppleva en stress att fatta snabba beslut då vi vet att erbjudande vi har framför oss är tidsbegränsat. Det här kan få oss att konsumera saker som vi inte hade tänkt att köpa.

7. Planera våra köp

Genom att på förhand planera våra inköp minskar vi risken för att dras med av tillfälliga erbjudanden och handla saker vi egentligen inte behöver.

8. Sätt goda rutiner för din privatekonomi

Att ha goda rutiner för din privatekonomi hjälper dig att ha koll på vart pengarna tar vägen och viktiga papper. Sätt upp rutiner för hur du hanterar din post och dina räkningar.

Läs hela rapporten här